Algemene Voorwaarden Fenkel

Versie 14-2-2024

1. Over Fenkel

a. Fenkel is gevestigd op de Bosuil 9, 4849 RM te Dorst. (KvK nummer: 92760317, BTW Nummer: NL004979462B79) en zal hierna worden aangeduid als “Fenkel”, “De Keuken” of “wij”.

b. Fenkel verkoopt maaltijden en levert die thuis. Je kunt daarbij aanvullende producten zoals desserts en soep bestellen. 

c. Ook is Fenkel in te zetten het bereide maaltijden en kleine eetwaren voor eenmalige gebeurtenissen of evenementen.

2. Toepasselijkheid

a. Op alle overeenkomsten (waaronder begrepen lidmaatschappen en losse bestellingen) die Fenkel sluit met klanten, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing. De klant wordt hierna ook wel genoemd: “klant” of “je/jij”. 

b. Wij behouden ons het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. Van eventuele voorgenomen wijzigingen zullen wij je ten minste zeven (7) dagen van tevoren op de hoogte stellen. Mocht je bezwaar hebben tegen de gewijzigde voorwaarden, dan heb je de mogelijkheid jouw overeenkomst te beëindigen. Indien je de overeenkomst echter niet (tijdig) beëindigt c.q. opzegt, en je blijft vanaf de aangekondigde ingangsdatum van de gewijzigde algemene voorwaarden gebruik maken van onze producten, dan zijn de gewijzigde algemene voorwaarden vanaf dat moment op jouw overeenkomst van toepassing.

3. Het aanbod

a. De aangeboden producten en/of diensten inclusief de vermelde prijzen gelden als een vrijblijvend aanbod dat door jou kan worden aanvaard. 

b. Ons aanbod bevat een zo volledig en nauwkeurig mogelijke omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. We kunnen echter niet voorkomen dat er soms een vergissing wordt gemaakt waarbij we opmerken dat kennelijke vergissingen in het aanbod Fenkel niet binden. 

4. Totstandkoming overeenkomst

a. Om een bestelling voor een losse maaltijd te doen kun je het door Fenkel in de bestelprocedure beschikbaar gestelde (online) bestelformulier volledig invullen en bevestigen. Door het indienen van het (online) bestelformulier komt er een overeenkomst tot stand. 

b. Om een abonnement te aan te gaan of voor maatwerk cateringopdrachten dien je het daarvoor beschikbaar gestelde (online) bestelformulier volledig in te vullen en te bevestigen. Door het invullen van het (online) bestelformulier dien je een offerteaanvraag in bij Fenkel. Ontvangst van de ingediende offerte wordt zo snel mogelijk schriftelijk bevestigd. Deze bestellingsbevestiging vormt echter niet automatisch het akkoord op de offerte en er komt niet direct een overeenkomst tot stand.  

c. Fenkel behoudt zich het recht voor om de offerte zonder opgave van redenen te weigeren te accepteren totdat deze definitief is. Er ontstaat een recht op levering van de bestelde maaltijden en/of andere bestelde diensten nadat deze definitief is gemaakt en zowel is geaccepteerd door Fenkel en de klant. 

d. De door Fenkel gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders aangegeven. Fenkel is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd, tenzij anders aangegeven.

e. Een overeenkomst kan worden aangegaan voor onbepaalde of voor bepaalde tijd. 

g. Fenkel behoudt zich het recht voor indien nodig wijzigingen aan te brengen aan de af te leveren maaltijd. Van significante wijzigingen zal je uiterlijk 1 dag voorafgaand aan de overeengekomen bezorgdatum op de hoogte worden gesteld waarna je vanzelfsprekend de gelegenheid hebt de bestelling kosteloos te annuleren.

5. Gebruik van het abonnement

a. De abonnementen van Fenkel lopen ieder keer voor een periode van vier (4) weken. 

Wekelijks abonnement

b. Het wekelijkse abonnement geeft de klant recht op de levering van het afgesproken aantal maaltijden op de daarvoor afgestemde dag van de week. Het wisselen van dag kan enkel na goedkeuring van Fenkel en kun je aanvragen via het contactformulier op onze website of Whatsapp.

c. Binnen het afgenomen wekelijkse abonnement dient de klant zelf de maaltijd(en) te bestellen via de bestelpagina, tot 23.59 uur voorafgaand aan de dag van levering. Als je geen keuze doorgeeft kiezen wij een maaltijd uit de beschikbare opties.

Flexibele abonnement

d. Het flexibele abonnement geeft de klant recht op de levering van 5 maaltijden per vier weken. Het moment van bezorging evenals de maaltijd kan de klant zelf bepalen via onze bestelpagina.

e. Mocht de klant geen gebruik maken van alle maaltijden in de daarvoor gestelde periode komen deze te vervallen. Ongebruikt tegoed zal niet meegenomen worden naar de volgende periode.

5. Bezorging

a. De tijdsvensters voor bezorging, zoals vermeld tijdens de bestelling en de bevestigingsmail zijn indicatief. De door jou gekozen bezorgdag en/of het door jou gekozen tijdsvenster kunnen onder andere door onvoorziene omstandigheden, overmacht, vakanties of in verband met feestdagen afwijken of niet beschikbaar zijn. 

b. In bepaalde gevallen kan Fenkel extra kosten rekenen voor bezorging in een specifiek tijdsvenster. Extra kosten die in rekening worden gebracht bij de levering van de door jou bestelde producten worden altijd vooraf gecommuniceerd bij de keuze van het tijdsvenster. 

c. Wij behouden ons het recht voor om met een afwijking van zestig (60) minuten jouw producten te bezorgen. Wij kunnen de levertijden helaas niet garanderen. Mochten we toch later zijn, dan zijn we niet aansprakelijk voor de te late leveringen. 

d. Wij bezorgen in de regio Breda in de postcode gebieden 4811 - 4835 en 4847 - 4854. Als de overeenkomst een cadeaubon, voucher of kortingscode betreft, wordt die per e-mail toegestuurd. 

e. Wij bezorgen op het adres dat je bij de bestelling als bezorgadres hebt opgegeven. 

f. Je bent verplicht ervoor te zorgen dat de persoonlijke bezorging van de producten op het door jou opgegeven bezorgadres en gedurende het door jou opgegeven tijdsvenster mogelijk is. Mocht de bezorging niet mogelijk zijn, dan ben je in gebreke voor wat betreft de acceptatie; de eventuele kosten en schade komen dan voor jouw rekening. 

g. Als de persoonlijke bezorging van de producten niet mogelijk is, kan aan de overeenkomst worden voldaan door de producten aan te bieden bij buren of door deze voor de deur van de woning te plaatsen. Dit kun je aangeven als bezorgopmerking bij jouw bestelling. De bezorging op deze wijze komt geheel voor jouw risico en Fenkel is niet verantwoordelijk voor het eventueel bederven of verdwijnen van de producten. De bezorgopmerking is niet bindend en Fenkel kan hiervan afwijken, bijvoorbeeld in geval van (extreme) weersomstandigheden waarbij de kwaliteit van de producten niet langer kan worden gegarandeerd of in andere gevallen van overmacht (§10.e). 

h. Bij de levering van een bestelling die alcohol (< 15%) bevat, behouden wij ons steeds het recht voor om naar een geldig legitimatiebewijs te vragen indien twijfel bestaat over de leeftijd van de persoon aan wie de bestelling wordt afgegeven. De leeftijdscontrole geldt in ieder geval voor personen tot 25 jaar. Geldige legitimatiebewijzen zijn onder meer een nationaal paspoort en een Europese identiteitskaart. Indien niet aan het minimumleeftijdsvereiste kan worden voldaan, is onze bezorger gerechtigd de bestelling mee terug te nemen, c.q. niet af te geven.

6. Prijzen en verzendkosten

a. Prijzen zijn inclusief omzetbelasting en worden bekend gemaakt via onze website en bestelpagina.

b. Voor bepaalde en/of additionele producten, zoals bij aanvullende producten, opties of varianten, geldt een meerprijs. De aanvullende prijzen staan vermeld en worden in rekening gebracht bij de bestelling van deze producten.

c. Voor betaling kan je alleen gebruikmaken van de bij de bestelling overeengekomen en aangegeven betaalmogelijkheden. Je bent verplicht binnen de overeengekomen betalingstermijn te betalen.

d. Fenkel is te allen tijde gerechtigd de prijzen aan te passen, met dien verstande dat wij je ten minste veertien (14) dagen van tevoren hierover op de hoogte zullen stellen. Mocht je bezwaar hebben tegen de gewijzigde prijs, dan heb je de mogelijkheid jouw overeenkomst te beëindigen. Indien je de overeenkomst echter niet (tijdig) beëindigt c.q. opzegt, en je blijft vanaf de aangekondigde ingangsdatum van de gewijzigde algemene voorwaarden gebruik maken van onze producten, dan zijn de gewijzigde algemene voorwaarden vanaf dat moment op jouw overeenkomst van toepassing.

7. Betaling

a. Losse bestellingen dienen direct bij bestelling betaald te worden via de beschikbare betaalmethoden. 

b. Abonnementen worden in rekening gebracht via een automatische SEPA-incasso. Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens van jouw betaalmethode geldig en actueel zijn.

c. Maatwerk catering offertes dienen na bevestiging binnen de gesteld betaaltermijn betaald te worden via de beschikbare betaalmethoden, waaronder bankoverschrijving. Bij een totaal bedrag van € 500 of meer betaalt de klant bij het ondertekenen van de overeenkomst 25% van de totaalprijs als aanbetaling. Het resterende bedrag zal na afloop van de dienstverlening aan Fenkel betaald te worden.

d. Indien de aanbetaling niet tijdig geschiedt, heeft Fenkel het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en ingebrekestelling te ontbinden, zonder dat de klant uit dien hoofde tot enige schadevergoeding gerechtigd is.

e. Voor een volledige werking van een SEPA-incasso betaling dien je een machtiging af te geven. Hiervoor vragen we een betaling van € 0,15 waarmee we rekening zullen verifiëren. Vervolgens zullen de abonnementsgelden via SEPA-incasso worden afgeschreven. Daarnaast geef je toestemming aan Adyen B.V. en Moneybird B.V. (handelend voor Fenkel om doorlopende SEPA incasso-opdrachten te sturen naar jouw bank om een bedrag van je rekening af te schrijven. 

f. Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je op het moment van betaling voldoende saldo op jouw bankrekening hebt staan. 

g. Als je het niet eens bent met een SEPA-incasso afschrijving als bedoeld onder §7.d, kun je deze onder de voorwaarden afgesproken tussen jou en jouw bank laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht (8) weken na afschrijving contact op met jouw bank. Vraag de bank naar de voorwaarden. 

h. Als een betalingsopdracht niet kan worden uitgevoerd vanwege onvoldoende saldo, onjuiste of verouderde betaalgegevens en/of overige geschillen, kunnen de bestellingen nog steeds worden bezorgd. In zulke gevallen zal Fenkel nogmaals de betaling uitvoeren. 

h. Als de pogingen om de betaling opnieuw uit te voeren niet lukken, of de betaling van een factuur anderzijds in onvoldaan blijft, behouden wij ons het recht voor om de schuld op een andere manier terug te vorderen, hetzij rechtstreeks, hetzij via een derde partij. Wij behouden ons het recht voor om toekomstige bestellingen te onderbreken of te annuleren wanneer betalingen verschuldigd blijven. Als je de verschuldigde bedragen niet op tijd betaalt, zoals aangegeven in de correspondentie, kan een boete van drie (3) euro per aanmaning worden toegepast. Het beheer en de opvolging van verlate betalingen kan worden overgedragen aan een incassobureau. De incassokosten worden aan jou doorberekend. 

i. Fenkel is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst, zoals het bezorgen van de maaltijden, te onderbreken als en zolang jij als klant niet (volledig) aan jouw betalingsverplichtingen hebt voldaan.

8. Pauzeren en opzeggen

Pauzeren 

a. Je kunt op elk moment je wekelijkse abonnement pauzeren. Dit betekent dat je in een bepaalde week de levering van jouw producten laat uitvallen. De week erna wordt de bezorging weer hervat, tenzij je opnieuw pauzeert. De mededeling over het pauzeren van jouw wekelijke abonnement dien je vóór de zondagavond 23.00 in te betreffende week door te geven via het contactformulier op onze website of Whatsapp. 

Opzeggen 

b. Indien je een abonnement bent aangegaan spreken wij van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan je te allen tijde opzeggen. De mededeling over het opzeggen van jouw overeenkomst dien je één (1) week vóór de vernieuwing van je termijn door te geven via het contactformulier op onze website of Whatsapp.  De opzegging van de overeenkomst zal dan definitief in werking treden. 

c. Indien je een losse maaltijd en/of additionele producten, zoals bij aanvullende producten, opties of varianten bestelt vormt dit een overeenkomst voor bepaalde tijd. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan wordt niet automatisch verlengd maar stopt vanzelf. 

d. Je kunt je bestelling van een losse maaltijd of bestelling binnen een abonnement tot 23.59 uur voorafgaand aan de dag van levering zonder kosten annuleren via het contactformulier op onze website of Whatsapp. Daarna geldt niet het wettelijke “herroepingsrecht voor overeenkomsten die op afstand worden gesloten”, omdat de producten bederfelijk van aard zijn en niet kunnen worden teruggezonden.

9. Annulering Maatwerk Catering

a. Indien je maatwerk catering bestelt vormt dit een overeenkomst voor bepaalde tijd. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan wordt niet automatisch verlengd maar stopt vanzelf. Opzegging kan uitsluitend schriftelijk per e-mail of whatsapp gebeuren, bij voorkeur vooraf gegaan door zo spoedig mogelijke telefonische melding van de annulering.

b. Bij annulering van 2 tot 1 weken voor de afgesproken leveringsdatum is klant verplicht 20% van de totaalprijs te betalen.

c. Bij annulering van 7 tot 2 dagen voor de leveringsdatum is de klant verplicht 50% van de totaalprijs te betalen.

d. Bij annulering binnen 48 uur voorafgaande voor de leveringsdatum is cliënt verplicht 100% van de totaalprijs te betalen.

e. Fenkel is gerechtigd om wegens overmacht de overeenkomst te annuleren. Onder zodanige omstandigheden worden mede verstaan zodanige omstandigheden bij personen en/of diensten en/of instellingen waarvan Fenkel gebruik wenst te maken bij het uitvoeren van de overeenkomst alsmede alles wat voor voornoemde als overmacht of opschortende dan wel ontbindende voorwaarde geldt. Zo mogelijk biedt Fenkel onder dezelfde voorwaarden aan de wederpartij (een) vervangende mogelijkheden aan op het overeengekomen tijdstip dan wel in een andere periode.

f. Bij vermindering van het aantal deelnemers, c.q. de opdracht tot maatwerk catering, groter dan 10% zijn de annuleringsbepalingen van lid b tot d van deze voorwaarden van toepassing.

10. Aansprakelijkheid

a. Aan de dienstverlening van Fenkel wordt de uiterste zorg besteed en de maaltijden voldoen aan de daaraan in redelijkheid te stellen kwaliteitseisen en eisen van voedsel hygiëne.

b. Fenkel garandeert echter niet dat de dienstverlening foutloos zal verlopen, volledig zal voldoen aan de opgegeven beschrijving en/of afbeelding, dan wel het door de gebruiker gewenste resultaat zal opleveren. Fenkel geeft geen garantie indien eventuele gebreken (mede) zijn veroorzaakt door de gebruiker zelf of een derde en/of gebreken die zijn veroorzaakt door externe factoren of verkeerd of onkundig gebruik.

c. Eventuele klachten dien je meteen dan wel binnen redelijke termijn, maar uiterlijk binnen 3 dagen, na aflevering te melden, onder duidelijke en volledige beschrijving van de klachten.

d. Fenkel is niet aansprakelijk voor enige indirecte of gevolgschade die optreedt door of als gevolg van het gebruikmaken van onze dienstverlening dan wel uit de onmogelijkheid om gebruik te maken van onze dienstverlening. Deze beperking van de aansprakelijkheid geldt niet in geval van opzet of grove schuld van Fenkel.

e. Fenkel is nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van overmacht, waaronder bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend wordt verstaan: werkstaking, ziekte, brand, storingen bij Fenkel of haar leveranciers, transportproblemen, weersomstandigheden, geweld, oproer, rellen of optreden van politie en/of brandweer. Onder overmacht wordt ook verstaan dergelijke onvoorziene omstandigheden bij derden waarvan Fenkel gebruik maakt bij het uitvoeren van de overeenkomst.

f. Fenkel is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade door het niet opvolgen van door Fenkel gegeven product- en gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen, en je vrijwaart Fenkel tegen eventuele aanspraken van derden. 

g. Je vrijwaart Fenkel voor welke claim dan ook van jezelf of van derden op enige wijze voortvloeiend uit of verband houdende met het gebruik van onze dienstverlening.

11. Privacy

a. Bij de afhandeling van een bestelling verwerken wij jouw persoonsgegevens. Om je te informeren over wat er met jouw persoonsgegevens gebeurt, hanteren wij een privacyverklaring die je kan vinden op onze website. Vragen over hoe Fenkel met jouw persoonsgegevens omgaat kun je stellen via het contactformulier op onze website of Whatsapp.

12. Intellectueel eigendom

a. Alle intellectuele eigendomsrechten ten aanzien van onze website en onze dienstverlening berusten uitsluitend bij Fenkel.

b. Het gebruik dat je mag maken van de website en onze dienstverlening is beperkt tot hetgeen is bepaald op de website en in deze Algemene Voorwaarden.

13. Overige bepalingen

a. Op alle overeenkomsten tussen Fenkel en de klant, waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 

b. Alle geschillen die uit de overeenkomst tussen Fenkel en jou als klant voortvloeien, worden uitsluitend berecht door de rechtbank Breda. 

c. Mocht een bepaling in deze algemene voorwaarden of in de overeenkomst niet rechtsgeldig zijn of worden, dan blijven de overige bepalingen gewoon geldig. In dat geval komt in plaats van de niet-geldige bepaling een nieuwe bepaling die met de oude zoveel als mogelijk overeenkomt, qua inhoud, bereik en/of doelstelling.